سرخط خبرها
خانه / جلسات هفتگی / نقش مردم در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

نقش مردم در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

همان طور که بعض تشکل ها داریم که تخصصی درباره حجاب کار میکنند یا بعضی از انها تخصصا روی موضوع امربمعروف فعالیت دارند ، باید تشکل هایی هم داشته باشیم که درباره اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند.

• مباحث سیاسی: دکتر رضا ایمانی مقدم

• زمان: ۹۴/۳/۱

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


اقتصاد مقاومتی

استاد ایمانی مقدم فرمودند که اگر اقتصاد مقاومتی را از زاویه نگاه مردم نگاه کنیم و اینکه مردم چه کارهایی میتوانند بکنند دو موضوع کلی را باید بحث کنیم :

کارکرد تشکل های فرهنگی (مثل فتیه) : در زمینه اقتصاد مقاومتی دو کار میتوانند بکنند :

۱٫ گفتمان سازی : که خودش چند مرحله و چند لایه دارد :

*تبیین برای لایه نخبگانی (برای طلاب – دانشجویان و… / باید بهشان بگوییم که شما ها چه کارهایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی میتوانید انجام بدهید)

*ترویج : مراحل ترویج سازی بدین ترتیب است :

**حساس سازی (همان مطلبی که امیرخانی هم در جلسه هفته پیش تاکید می کرد) . یعنی باید به وسیله بعضی امار و ارقام حساسیت مردم را برانگیخت . باید شاخک هاشان را تیز کرد. امارهایی مثل اینکه تولید نان خشک ایران به اندازه کل اتحادیه اروپاست و…. – ضمنا این امار های جمع اوری شده و دسترسی به انها خیلی راحت است. مصرف ایرانی ها ، نرخ بهره وری ایرانی ها و هم چنین امار تولیدی ایرانی در مقایسه با جهان گاها اختلافات فاحشی دارد

**آگاه سازی ؛ بعد از اینکه کمی مردم حساسیت پیدا کردند و با بعض امار و ارقام اشنا شدند نوبت به اگاه سازی انها میرسد. اگاه سازی نسبت به بعض مولفه های اقتصاد مقاومتی(که در ادامه می اید)

**فراگیر سازی ؛ از طریق ابزارهای تبلیغی

**مطالبه گری

*نهادسازی تخصصی : همان طور که بعض تشکل ها داریم که تخصصی درباره حجاب کار میکنند یا بعضی از انها تخصصا روی موضوع امربمعروف فعالیت دارند ، باید تشکل هایی هم داشته باشیم که درباره اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند

۲٫مداخله (در فعالیت اقتصادی) ؛ که به دو شکل قابل تقسیم است :

*مداخله غیر مستقیم : مثل اینکه با فنی حرفه ای هماهنگ کنند و برای عده ای از زنان خانه دار یک شغلی دست وپا کنند . (همون حرف محسن صمدی خودمون !)

*مداخله مستقیم : اینکه خود تشکل مستقیما وارد فعالیت های اقتصادی شود. نظیر ورود به بورس و… (البته ورود مستقیم به فعالیت های اقتصادی ملاحظات خیلی زیادی دارد که باید رعایت شود)

ترویج بعضی مفاهیم اقتصاد مقاومتی که بیشتر به مردم مرتبط است و در زندگی مردم نمود دارد ( تشکلی اگر بخواهد در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت کند ، به نظر باید درباره این سه مولفه که در ذیل می آید با مردم صحبت کند : )

۱٫ مصرف ؛ که خودش تقسیم میشود :

*مصرف کالای ایرانی ( البته باید مشخص شود که با چه ادبیاتی با مردم سخن بگوییم که مردم حرفمان را قبول کنند ) ایا مردم از هر کالای ایرانی باید حمایت کنند؟ ولو اینکه بی کیفیت باشد ؟

**دکتر پیغامی ایده خوبی داشتند . میگفتند : به برند های ایرانی میگوییم که مثلا یک بازه ۵ساله به تو فرصت میدهیم که استانداردهای معمول دنیا را کسب کنی . در این مدت ۵سال تبلیغ تورا میکنیم که مردم از کالاهایت خریداری کنند . ولی بعد از ۵سال اگر استانداردهای معمول دنیا را کسب نکردی ، نه تنها برایت تبلیغ نمیکنیم که بر ضد تو هم تبلیغ میکنیم که مردم کالاهایت را نخرند!

*اسراف و تبذیر ( در انرژی – لباس – گوشی و…) مصادیق فراوانی در زندگی ها دارد.

*مدیریت مصرف (باید به مردم یاد داد که مدیریت کمبود کالا چگونه است؟ اگر کالایی در برهه ای از زمان کمبود پیدا کرد ، چگونه باید برخورد کنند؟

**مثلا یکی از علل مشکلات موسسه میزان همین بود که یک هویی کثیری از مشتریان ان موسسه پولشان را خواستند که از بانک بردارند. صرفا بخاطر یک شایعه ای که درست شده بود. خب معلوم است وقتی که عمده مشتریان یک موسسه یا بانک در ان واحد بخواهند پولشان را بیرون بکشند ، موسسه یا بانک ان قدر در حساب جاریش ندارد که پول همه انها را بدهد. نتیجه این شد که هم مسئولین میزان زندان افتادند و هم مردم به پولشان نرسیدند . ولی اگر مردم مدیریت شده اقدام به خارج کردن پول هاشان میکردند شاید این مشکلات پیش نمی امد.

**در زندگی یکی از معصومین ( امام صادق یا پیامبر – تردید از نویسنده است) امده که : خادم حضرت بیشتر از مقدار معمول همیشه گندم خرید. حضرت فرمودند چرا؟ جواب داد که خبر رسیده که این جنس در بازار درحال کم شدن است. حضرت گفتند پس تو چرا زیاد تر از حاجت خریدی؟ سپس حضرت مقدار زیادی را در بین فقرا تقسیم کردند.

۲٫ تولید :

*سرمایه گذاری (اینکه به مردم یاد داد که روی چه چیزهای سرمایه گذاری کنند ؟)

*فرهنگ کسب و کار

۳٫ بصیرت اقتصادی :

*مردم باید نسبت به بعض مسائل کلان اقتصادی کشور ، امهاتی را بدانند. مسائلی مثل : بانک /   مسکن / تحریم / نفت و انرژی و … – اینها مباحث کلانی است که اقتصاد کشور به اینها پیوند خورده است و از طرفی هم به طور ملموس در زندگی مردم مصداق دارد . ضمنا این مباحث ، مسائلی صرفا اقتصادی نیستند و گاها به سنخ مباحث سیاسی هم پیوند می خورند . لذا اهمیتشان دوچندان میشود.

بعض سایت ها و کتب معرفی شده توسط استاد :

سایت عیار انلاین – سایت تولید میهن – سایت دیوار – یک دی وی دی که خود ایشان به همراه جمعی از دوستانشان جمع اوری نموده اند و مستند ها و کلیپ ها و صوت های مرتبط با بحث اقتصاد مقاومتی را یک جا کرده اند – کتاب کلید های پیشرفت اقای قدیری ابیانه – مجموعه کتابی که دانشگاه شریف چاپ کرده و خاطرات کارآفرینان موفق کشور را در ان ها بازگو کرده است .

والسلام علیکم و رحمه الله.

همچنین ببینید

استاد محمدی-فتیه

آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی| ارائه‌ی بحث حجت‌الاسلام استاد محمدی در جلسه هفتگی فتیه

حجت‌الاسلام استاد محمدی، از دانش آموختگان مشهدی حوزه‌ی علمیه قم و از زمره‌ی شاگردان فیلسوف …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *