سرخط خبرها
خانه / مکتوبات / یادداشت و مقالات / 13آبان از ظاهر تا حقیقت| یادداشت رضا صنمبری طلبه سطح 3 حوزه علمیه مشهد مقدس

13آبان از ظاهر تا حقیقت| یادداشت رضا صنمبری طلبه سطح 3 حوزه علمیه مشهد مقدس

بسم الله الرحمن الرحیم

سالهاست در 13 آبان ماه، راهپیماییِ ضد استکباری و ضد آمریکایی با محوریتِ دانش آموزان و دانشجویان برگزار می شود و با وجود راهپیمایی های مختلفِ ثابت و موضوعی که در طی سال داریم، شاید راهپیمایی 13 آبان را یکی از سه راهپیمایی مهم و با اثر بتوان در نظر گرفت. اما مسأله این است که فارغ از حادثه تاریخی، رابطه «دانش آموزان» با «13آبان» چیست؟ آیا قرار است در یک روز از سال، دانش آموزان صرفا به صورت نمادین چند «مرگ بر آمریکا» بگویند تا حس مبارزه با استکبار در آن ها تقویت شود؟! همین؟! در این یادداشت می خواهیم پاسخی اجمالی به این مسأله بدهیم:

ابتداء یک مروری کوتاه داشته باشیم به حادثه تاریخی 13 آبان؛ انقلاب اسلامی در دوره ای اتفاق افتاد که بسیاری از حوادث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… یا متصل به جبهه چپ بود یا جبهه راست؛ و برای انقلاب اسلامی هم بعضاً همین مطلب گفته می شد تا اینکه در شهریور 59 حزب بعث عراق به رهبری صدام حسین(که متصل به بلوک شرق بود) جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کرد. بعد از آن بود که شائبه «وابسته بودن» این انقلاب به بلوک غرب جدی تر مطرح شد؛ چراکه استقلالِ کلان در سطح یک انقلاب مردمی بزرگ بدون وابستگی به یکی از این دو قدرت اصلا قابل تصور نبود؛ تا اینکه در 13 آبان ماه لانه جاسوسیِ ایالات متحده، توسط دانش آموزان و دانشجویان کشف و خنثی شد؛ و در این هنگام بود که همه دنیا دریافتند که این انقلاب، بدون وابستگی به دو قدرت شرق و غرب قدم برمی دارد. و شاید به همین خاطر بود که حضرت امام این اقدام را «انقلاب دوم» خواند؛ چرا که در این حادثه ما به دنیا فهماندیم که حقیقتاً به هیچ قدرت شرقی و غربی اتکا نداریم. و این انقلاب، تنها به مبانی خود، اتکا دارد و مستقل از آنان است.

این فراز از صحبت هایِ رهبر فرزانه انقلاب، اهمیت عنصر «استقلال» را برای ما روشنتر می کند:

استقلال یعنی آزادی از اراده‌ی بیگانگان و اراده‌ی دیگران؛ این معنای استقلال است؛ این را هیچ عقلی میتواند انکار کند؟ معنای استقلال این است که یک ملّتی سرنوشت خودش را خودش تعیین کند. این کشور سالهای متمادی دچار استقلال نبود؛ استقلال ظاهریِ سیاسی بود، امّا مغزافزار این نظام و این کشور دست دیگران بود؛ آنها بودند که تصمیم میگرفتند؛ آنها بودند که کار میکردند؛ افرادی هم در داخل بودند، بعضی دلبسته‌ی آنها، بعضی هم نه‌چندان دلبسته، امّا مجبور و ناگزیر دنبال آنها راه می‌افتادند. استقلال، ایستادگی در مقابل یک چنین حالتی است.

بیانات در دیدار مسئولان نظام 16/4/93

این معنی استقلال است و این مهم‌ترین هدف برای یک کشور است. بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش  19/11/92

حالا که جایگاه عنصر «استقلال» و در مقابل آن«وابستگی» را فهمیدیم، باید ببینیم این عنصر حیاتی(و به تعبیر رهبری «مهمترین هدف برای کشور») چطور حاصل می شود؟

 

آن چیزی هم که میتواند استقلال را تأمین بکند برای انقلاب اسلامی ما، تکیه‌ی صریح و شفّاف بر مبانی انقلاب است؛ اصول انقلاب، مبانی انقلاب، ارزشهای انقلاب، به‌شکل صریح و شفّاف مورد تکیه باید قرار بگیرد. همچنان‌که امام بزرگوار این‌جور بود؛ امام از اوّل شروع نهضت، همه‌ی حرف خود را صریح، بدون ابهام بیان کرد. از اوّل، امام  ، رژیم طاغوتیِ موروثیِ استبدادیِ سلطنتی را نفی کرد، ملاحظه نکرد؛ از اوّل معلوم بود که امام دنبال یک نظام و یک تشکیلات مردمی است. سلطنت موروثی، مردود؛ نظام استبدادی، مردود؛ نظام فردی و متّکی به اراده‌ی فرد، مردود؛ اینها را امام صریح بیان کرد؛ پرده‌پوشی نکرد. امام بصراحت بیان کرد که نظام اسلامی – نظامی بر مبنای اندیشه‌ی اسلام و ارزشهای اسلامی – باید سرِ کار بیاید؛ پرده‌پوشی نکرد. بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش  19/11/92

 

پس تضمین کننده استقلال جامعه ما عبارت است از «تکیه صریح و شفاف بر مبانی انقلاب».

حال، برگردیم به مسأله ای که در ابتدا مطرح شد؛ ربط عمیق و دقیق 13 آبان به دانش آموزان چیست؟

با مطالبی که گفته شد، به نظر می رسد که ما یک 13 آبان ظاهری داشتیم که در آن توسط دانش آموزان و دانشجویان، تا یک حدی از «وابستگی» خارج و «استقلال» خودمان را افزایش دادیم. اما رهبر انقلاب می گوید: « یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمیِ مدل پیشرفت در دهه‌ی پیشرفت و توسعه است. پیشرفت ظاهری – با وابسته شدن در سیاست و اقتصاد و غیره – پیشرفت محسوب نمیشود. بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‌ 27/2/88»

پس، دانش آموزان و نهاد تربیتی آنان(ساختار آموزش و پرورش) وقتی به طور کامل 13 آبان خود را درک می کند، که حقیقتا و در تمامی ابعاد از تربیت، آموزش، مهارت، پژوهش و… از وابستگیِ آگاهانه و غیرآگاهانه به شرق و غرب نجات یافته و با توجه به «هویت» و «مبانی خود» امر حیاتی تربیت را تحقق بخشد نه با الگوگیری از غیر.

همچنین ببینید

مبارزه سرکاری با فساد| یادداشت رضا تنهایی

«مبارزه سرکاری با فساد»| یادداشت رضا تنهایی به بهانه طرح جدید مجلس: «اعاده اموال نامشروع مسئولان»

در ادامه متن یادداشت رضا تنهایی را به گزارش تشکل مردمی فتیه می‌خوانید: مبارزه‌ی سرکاری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *