سرخط خبرها
خانه / مکتوبات / یادداشت: اسلامِ انقلابیِ انقلابِ اسلامی | رضا تنهایی مقدم

یادداشت: اسلامِ انقلابیِ انقلابِ اسلامی | رضا تنهایی مقدم

هفته گذشته ریاست محترم جمهوری در دیدار با معلمان به مناسبت گرامی داشت مقام معلم نکاتی را در خصوص شهید والا مقام، مرتضی مطهری (رحمه الله علیه) بیان فرمودند که جای تامل و تفکر بیشتر دارد. بنابر آنچه در پایگاه اطلاع رسانی دولت از سخنان ایشان نقل شده است، از نظر دکتر روحانی،  شهید مطهری “اسلام انقلابی” را خطری بزرگ در برابر ” انقلاب اسلامی” می دانست و همین قائلان به اسلام انقلابی ایشان را به شهادت رساندند.
حجت الاسلام روحانی در ادامه می گوید: «یکی از مشکلات ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ابتدای پیروزی انقلاب در برابر برخی گروهک‌ها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته و در مقابل، اسلام انقلابی را قبول داشتند و چنین می‌گفتند که در جایی که جهاد و مبارزه است اسلام را قبول دارند و آنجایی که از نگاه آنها جهاد و مبارزه نیست، اسلام را قبول ندارند، اما به تعبیر آن معلم شهید، اسلام احکام بی‌شماری دارد که یکی از آنها جهاد و مبارزه است و اگر انقلاب اسلامی می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلامی است و حتی پیگیری جهاد و مبارزه نیز در این راه برای استقرار اهداف و فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) می‌باشد.»
تا به اینجای بحث اشاره ریاست محترم جمهور احتمالا به این قسمت از سخنان شهید مطهری در کتاب «پیرامون انقلاب اسلامی» است که می گوید: « انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن ، اسلام و ارزشهای اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفا برای برقراری ارزشهای اسلامی انجام می‌گیرد و به بیان‌ دیگر در این راه مبارزه هدف نیست ، وسیله است اما عده ای میان انقلاب‌ اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه میکنند یعنی برای آنها انقلاب و مبارزه هدف‌ است ، اسلام وسیله ایست برای مبارزه. اینها می‌گویند هر چه از اسلام که ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‌کنیم ، و هر چه ازاسلام که ما را از مسیر مبارزه دور کند ، آنرا طرد می‌کنیم … فرق است میان کسی که اسلام را هدف میداند ومبارزه را و جهاد را وسیله‌ ای برای برقراری ارزشهای اسلامی ، با آنکه مبارزه را هدف میداند و حرفش‌ اینست که من همیشه باید در حال مبازره باشم واصلا اسلام آمده برای مبارزه‌ در جواب این گروه باید گفت بر خلاف تصور شما ، با آنکه در اسلام عنصر مبارزه هست ، اما این بدان معنی نیست که اسلام فقط برای مبارزه آمده و هدفی جز مبارزه ندارد در اسلام دستورات بیشماری وجود دارد که یکی از آنها مبارزه است» (ص ۵۷)
در ادامه جناب آقای روحانی جمله دیگری را بیان می کنند که منظور ایشان از بیان این تفسیر از سخنان شهید مطهری روشن می شود: «متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم لذا باید کتاب شهید مطهری را بازخوانی کرد.»
در خصوص این گفته های رییس دولت یازدهم نکاتی عرض خواهد شد:
۱)  استاد شهید اگر «اسلام انقلابی» را در مقابل «انقلاب اسلامی» قرار می دهند ابتدا آن را تعریف کرده و اسلام انقلابی تعریف شده را مذموم می داند و گرنه حضرت امام (رحمه الله علیه) اسلام انقلابی را کاملا پذیرفته شده می دانستند. ایشان به مناسبت سالگرد شهدای هفتم تیر می فرمایند: «این فاجعه غمناک و شهادت های پی درپی به پیروزی اسلام انقلابی سرعت بخشید.» (صحیفه امام ج ۱۶ ص ۳۶۲) هم چنین در پیام منشور روحانیت نیز آنجایی که حضرت امام از برکات جنگ یاد می کنند می فرمایند: « … و از همۀ اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.» (صحیفه امام ج ۲۱ ص ۹۴) . بنابراین صرف اینکه کسی داعیه اسلام انقلابی را داشته باشد بد نیست کما اینکه حضرت امام نیز چنین داعیه ای داشته اند.
۲)  شهید بزرگوار دقیقا بعد از بحث در مورد اسلام انقلابی در کتاب «پیرامون انقلاب اسلامی» که احتمالا محل ارجاع سخنان رییس جمهور بوده است، قائلین به اسلام انقلابی – با تعریف پیش گفته – را مادی‌گراها می داند و می گوید: «این فکر که مبارزه اصل است ، ناشی از طرز تفکری است که مادیون در مورد جامعه و تاریخ دارند. به اعتقاد آنان … در دنیا، همیشه جنگ اضداد برقرار است و جنگ اضداد به شکل دیالکتیکی جریان‌ می‌یابد … مبارزه ، اساسا یک لحظه هم متوقف نمی‌شود و نباید هم متوقف شود؛ در هر لحظه هر چه که چهره مبارزه داشته باشد، حقانیت هم با اوست.» (ص ۵۸) از نظر رییس جمهور محترم، «متأسفانه امروز هم با چنین مشکلی مواجه هستیم». اما ایشان مشخص نکرده اند که مادیون امروز جامعه چه کسانی هستند که قائل به «اسلام انقلابی» هستند و «اسلام انقلابی» شان هم مقابل «انقلاب اسلامی» – البته با تعریف حضرت امام و شهید مطهری – قرار می گیرد. نگارنده بعید می داند جریانی مادی گرا با چنان قوتی در جامعه وجود داشته باشد که بخواهد مخاطب سخنان رییس جمهور در جمع معلمان قرار گیرد.
۳)  شاید مخاطب این سخنان رییس جمهور کسانی باشد که توجه زیادی به «اصل مبارزه در اسلام» دارند و نسبت به مغفول ماندن این اصل درنظر برخی نخبگان و دولتمردان معترضند. لذا بد نیست توجه آقای روحانی متوجه به این نکات شود که اتفاقا در همان سخنرانی توسط شهید بزرگوار بیان شده است. ایشان در مطلع بحث «انقلاب اسلامی» یا ا«اسلام انقلابی» می فرمایندک «از جمله خصوصیات اسلام اینست که به پیروانش حس پرخاشگری و مبارزه و طرد و نفی وضع نامطلوب را می‌دهد. جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه ؟ یعنی اگر وضع حاکم وضع نامطلوب و غیر انسانی بود ، تو نباید تسلیم بشوی و تمکین بکنی تو باید حداکثر کوشش خودت را برای طرد و نفی‌ این وضع و بر قراری وضع مطلوب و ایده‌آل بکار ببری .» (ص ۵۵) به نظر می رسد این بیان شهید گویای این واقعیت است که اتفاقا کسانی که امروز در جامعه، به خاطر پیاده سازی اهداف اسلام، بر اصل مبارزه تاکید می کنند پیرو واقعی اسلام هستند که حس پرخاشگری دارند و طرد وضع نامطلوب می کنند.
۴)  بله آقای رییس جمهور! اسلامِ انقلاب اسلامی یک اسلام انقلابی است. در این مقوله هیچ شکی نیست. همان قدر که سلب ماهیت اسلامی از انقلاب خطرناک است، سلب ماهیت انقلابی از اسلام نیز خطرآفرین است. به مدد الهی مخاطبین آن هشدار استاد شهید (مادیون) در جامعه امروز ما حضور و جایگاهی ندارند اما حتما باید حواس مان به این باشد که افرادی که قصد دارند ماهیت انقلابی اسلام را از آن بگیرند به مقصود خود نرسند.
۵)  مطهری، همه مطهری است. مطهری کسی است که از خوانشی از عاشورا داشت که یک شهید مظلوم کشته شده در زیر دست و پا را که باید برایش گریست به یک قهرمان حماسه ساز تبدیل کرد که هیچ گاه زیر بار زور نرفت و به خاطر امر به معروف و نهی از منکر و طلب اصلاح در امت جدش «قیام» نمود. مطهری کسی است که در برای اعتلای کلمه اسلام آنقدر «مبارزه» کرد که زنده بودنش عرصه را بر برخی تنگ نمود و در این «مبارزه» جانش را تقدیم کرد.

یادش گرامی …

همچنین ببینید

نامه به آستان قدس

بازانتشار نامه‌ی تفصیلی جمعی از تشکل‌ها درباره مسیر پیش‌روی آستان قدس| بمناسبت دومین سالگرد انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی

باسمه تعالی «آستان قدس رضوی؛ از نگاه نزدیک» نگاهی اجمالی به رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *