سرخط خبرها
خانه / هیئت لبیک / سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد روح | شب سوم مراسم فاطمیه (روایت ۷۵روز) هیئت لبیک
شهادت حضرت زهرا(س) روایت ۷۵ روز

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد روح | شب سوم مراسم فاطمیه (روایت ۷۵روز) هیئت لبیک

بعضی وقت ها چیزهایی مطرح می شود که درست نیست؛ می گویند صدیقه اطهر –سلام الله علیها- فرموده است زن خوب آن زنی است که هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی هم او را نبیند.

میشود از شما بپرسم آیا صدیقه طاهره هجرت کردند یا نه؟ هجرت کرد دیگر. جریان مباهله در متن دین آمده است. درباره آیه مباهله، تمام فرق مسلمانان نقل کرده اند که پیامبر با مسیحیان گفتگو میکردند، بحث با گفتگو جلو نرفت. تصمیم گرفتند که نزدیکان خود را بیاورند و از خدا بخواهند به گروهی که بحق نیستد، عذاب نازل شود؛ این اجمال جریان مباهله است.

قُل تَعالَوا نَدعُ اَبناءَنا وَ اَبناءَکُم و نِسائَنا وَ نِسائَکُم و اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل

“اَبنائَنا”، همه دیدند که حسنین –سلام الله علیهما- بودند. “اَنفُسَنا”، امیرمومنان –علیه السلام- بودند. “نِسائَنا” که بود؟ مسلمانانی که در مدینه بودند، آیا ندیدند که صدیقه اطهر در جمع همراه پیامبر بودند؟ خب ایشان که با پیامبر بودند. من یک جا دیدم که گفتند حضرت زهرا که برای مباهله می خواستند همراه پیامبر بروند، یک عده با ایشان حرکت کردند به طوری که ایشان دیده نمی شدند. نخیر! این جور نبوده است. تازه ایشان وقتی رفتند در مسجد مدینه که خواستند صحبت کنند، خودشان را معرفی کردند. و وقتی در خانه اش آمدند که آن قضایا را درست کنند، آیا طوری بود که ایشان کسی را نبیند و کسی هم ایشان را نبیند؟! 

• سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد روح

· صوت: دانلود | بشنوید:   ( به زودی بارگزاری می شود.)

· پی دی اف: A4

• مداح: برادر محمد صالحی پور

· صوت: دانلود | بشنوید: 

• مکان: حسینیه هنر


در ادامه متن شب سوم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد روح را به گزارش تشکل مردمی فتیه می خوانید:

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَسارا

انسان؛موجودی چند ساحتی

بهانه گفتگوی ما، بازخوانی بیانات رهبر شریف انقلاب –مد ظله العالی- در کتاب شریف انسان ۲۵۰ساله بود.

از بحث های مهمی که حضرت آقا مطرح فرموده اند، بحث ساحت های وجودی انسان هاست. بعضی انسان ها به بعضی زوایای دین توجه میکنند؛ در حالیکه دین آمده است که تمام ساحات انسان را پوشش دهد. دین نیامده بود که فقط عزت ما را تامین کند. دین نیامده بود که فقط فرهنگ ما را درست کند؛ دین تمام ابعاد وجودی آدمی را پوشش داده است. بنابراین اگر انسانی تک ساحتی است (البته بحث کارهای تخصصی را عرض نمی کنم، بحثم ابعاد وجودی انسان است) مثلا هرچند که وارد سیاست می شوند ولی از نظر بعد عبادی خیلی خیلی ضعیفند یا عابدِ عابد است ولی بحث های سیاسی را اصلا نمی فهمد که بخواهد اظهار نظر کند. -همان بهتر هم که اظهار نظر نکند!-

نکته ای که حضرت اقا مطرح می کنند این است که همه ابعاد وجودی صدیقه طاهره –سلام الله علیها- رشد یافته است؛ و لذا ایشان الگوی ماست. بعد از اینکه فهمیدیم که صدیقه اطهر –سلام الله علیها- به ابعاد متنوع دین، دارای بعد است و پذیرفتیم که ایشان الگوی ماست، لذا ما هم باید ساحات گوناگون به ابعاد دین داشته باشیم. فقط سیاسی بودن، فقط فرهنگی بودن، فقط اقتصادی بودن، فقط عابد بودن، این ها نقص است. در تاریخ بسیار داشتیم عابدهای زبردستی که در بعد سیاسی وارد نبودند. برعکسش هم داشتیم. آقا می فرمایند صدیقه طاهره همه جانبه رشد کرده اند.

بعد معنوی؛ بمنزله ی زیرساخت وجودی انسان

یکی از ابعاد مهم، رشد بعد معنوی است. مباحث فرهنگی و سیاسی اجتماعی مهم است، اما همه زیرساخت می خواهد و آن زیر ساخت، بعد عبادی است.

ببینید عزیزان! بعد عبادی فقط نماز نیست. نماز و روزه آمده که جنبه ملکوتی ما را تقویت کند. خوب دقت کنید! مایک جنبه مُلکی داریم که همین بدن ماست و یک جنبه ملکوتی داریم که مربوط به عالم معناست. سوال این است این مدتی که تا الان اهل عبادت بودید، اُنس تان با عالم معنا چقدر بوده است؟ در قران داریم که باید به بعضی چیزها ایمان بیاوریم. ما الان می پذیریم که ابر و باد و ماه و خورشید، در جهان تاثیر گذارند. ولی قران چیزهای دیگری را هم معرفی میکند که در مناسبات جهان تاثیر گذارند و میفرماید برشما واجب است که به آنها ایمان بیاورید؛ موجوداتی بنام ملائکه الهی؛

آمَنَ الرَّسُولُ بِما اُنزِلَ الیهِ مِن رَبَّه و المُومِنونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَ مَلائِکَتِه وَ کُتُبِه وَ رُسُلِهِ

ایمان به ملائکه الهی برما واجب است. خداوند در سوره های متعددی این وجوب را گوشزد کرده است؛ سوره مبارکه صافات، نازعات، فاطر، همان اول سوره مبارکه بقره.

هم چنان که همه ما آدمیان پیغمبر و امام نیستیم، ملائکه الهی هم همه در یک افق نیستند. از این سرفصل به سرعت باید عبور کنم، ولی خودتان بعنوان یک تحقیق قرانی پیگیری کنید.

اِنَّ الَّذینَ لا یُومِنونَ بِالآخِرَه لَیَسمُّونَ الملائِکَهَ تَسمِیَه الاُنثی

کسانی که ایمان درستی ندارند، فهم درستی از ملائکه ندارند، ملائکه را دختران الهی می دانند. تلقی شان از ملائکه دختران خداست! قرآن کریم می گوید اشتباه میکنید. اینها مدبّرات امرند. تدبیر امور عالم دست این هاست.

ملائکه الهی دارای رتبه های مختلفی هستند. یک عده شان متصدی جان گرفتن اند. این ها یک رئیس دارند که اسم مبارکشان(!) جناب عزرائیل است.

و قالُوا اِتَّخَذ الرَّحمنُ وَلَداً سُبحانَه بَل عِبادٌ مُکرَمُون

قُل یَتَوفّاکُم مَلِکُ المُوتِ الَّذی وُکِّلَ بِکُم

صدیقه ی اطهر مُحدَّثه بود

حالا چه می خواهم بگویم؟ حضرت آقا –حفظه الله- می گوید بعد عبادی فاطمه زهرا –سلام الله علیها- از ایشان انسانی ساخته است که فقط انسان شناس نیست، ملائکه شناس هم هست. امام معصوم فرمودند برخی انسان ها به گونه ای هستند نه این که اینها می توانند با فرشتگان حرف بزنند، بلکه فرشته ها با ایشان صحبت میکنند. به آنها می گویند مُحدَّثه. ملائکه الهی باهر کسی نمی توانند صحبت کنند. هر قلبی تحمل نزول جبرائیل را ندارد.                 

گر بریزی بهر را در کوزه ای    //   چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای

کوزه فقط به اندازه خودش می تواند آب بگیرد. جان پاک پیامبر –صلی الله علیه و اله- آنقدر توسعه دارد که جبرائیل می تواند آنجا فرود آید.

نَزَل بهِ الرُّوحُ الاَمین

مرحوم امام خمینی –رحمه الله علیه- می فرماید اگر از من بپرسید فضائل فاطمه را نام ببر، یکی از آنها صحبت کردن با جبرائیل است. جبرائیل حتی با هرپیغمبری ارتباط ندارد. هر پیامبری توان برقراری ارتباط با جبرائیل ندارد.

فَاَرسَلنا اِلَیها رُوحَنا فَتَمثَّلَ لَها بَشَراً سَویّاً

این حضرت مریم کبراست –علیها السلام-. مریم کبرا را به صراحت این طوری فرمود. بعد می گوید مریم کبرا بار اول که جبرائیل آمد چنان ترسید که:

قالَت اِنّی اَعُوذُ بالرَّحمانِ منکَ اِن کنتَ تَقیّاً

مریم کبرا ترسید. البته این ترس مقتضای انسان بودن است. ترس نه گناه است، نه معصیت. اما نوع واکنش مریم مهم است.

قران می فرماید به موسی نیز–علی نبیّنا و آله و علیه السلام- خوف حاصل شد. وقتی موسی عصا را انداخت ترسید.

ابراهیم خلیل هم –علی نبیّنا و آله و علیه السلام- وقتی آمدند و به ایشان خبر دادند که به قوم لوط می خواهد عذاب نازل شود، حضرت ابراهیم به سرعت برای آن ملائکه ای که آمدند نزد ایشان، گوساله ای آورد، وقتی دید که مهمان هایش غذا نمی خورند، خوفی بر او حاصل آمد که چرا اینها غذا نمی خورند؟ یک حالت غیرعادی یی پیدا شده بود؛

فَلمّا ذَهَب عن ابراهیمَ الرَّوعُ

پس گفتیم وقتی جبرائیل پیش حضرت مریم آمد، ایشان ترسید، وهمچنین بود داستان حضرت ابراهیم –صلوات الله علیهم-

ولی هیچ نقلی ندارد که صدیقه اطهر –سلام الله علیها- هنگام نزول ملائکه ترسیده باشند.

داریم که در این مدت ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم –صلی الله علیه و اله- باب مرابطه با جبرائیل برای حضرت زهرا باز بوده است. این مقام برای همه انبیا هم قابل دسترسی نیست.

بعضی نقل های دیگر داریم که می گویند صدیقه اطهر آن قدر به عبادت ایستاد که جفت پاهای ایشان ورم کرد.

چه دارم می گویم؟ صدیقه اطهر الگوی من و شماست. صدیقه اطهر را که از نماز قضا نشدن نباید سوال کنی. این که هنر ما نیست که بگوییم الحمد لله نماز صبح ما قضا نمی شود. نماز معاویه هم که قضا نمی شد. حتی مقید به نماز جماعت هم بود. یک منزل های دیگری برای صدیقه اطهر وجود دارد که به ما می گویند بیا به آنجاها ارتقاء پیدا کن. اگر صدیقه اطهر با عالم ملکوت انس دارد شما چقدر انس داری؟

انسان اسلام؛ جامع بین مُلک و ملکوت

اما به بهانه انس با ملائکه الله، نباید با آدم ها بیگانه شد. باید میان مُلک و ملکوت جمع کنیم. میان این دو تنافی ذاتی که نیست. امام خمینی –رحمه الله علیه- حرف هایی را که سایر عرفا میزدند، در ۲۷ سالگی آن حرف ها را گفتند. (در کتاب شریف مصباح الهدایه) اما حضورشان در میدانهای دیگر، سبب تمایزشان با سایر عرفا بود. یک مرحله از کار، انس با عالم ملکوت است. این که درست شود، چیزهای دیگر به تبع آن درست می شود. باب این جهاد بزرگ (جهاد با نفس) که باز شود، باب های دیگر هم باز می شود. امام شریف ما –رضوان الله علیه- کتابی دارند بنام؛ اسرار الصلاه. امام در آنجا می فرماید: مسلمان! اگر داری نماز می خوانی، آرام آرام به خودت بفهمان که آن مقدارش به درد من می خورد که حضور قلب داشته باشم. این آقا وضویش درست است، مکانش غصبی هم نیست، ولی خود این حاج آقا غایب است!

اسلام، فاطمه زهرا –سلام الله علیها- آن عنصر برجسته را، به عنوان اسوه زنان معرفی میکند. آن زندگی ظاهری، جهاد، مبارزه، دانش، سخنوری، فداکاری و … .

فاطمه زهرا؛ عابده ی عالِمه

فقط عبادت فاطمه را نبینید. معرفت فاطمه را هم ببینید. مسلمانان! این معرفت و دانش را باید کسب کنید. نمی شود دانلود کنید در ذهنتان! با خودتان قرار بگذارید که هفته ای یک کتاب بخوانید. مرحوم امام بزرگوار ما سفارش کردند که آثار مرحوم شهید مطهری –رحمه الله علیه- خوانده شود. من افرادی را میشناسم از آقایان علما که از جهات علمی والا هستند، ولی مرحوم مطهری، عالی ترین معارف علمی را با قلمی بسیار شیوا روی کاغذ آورده اند. امام بزرگوار ما –رضوان الله علیه- فرمودند که نگذارید کتاب های شهید مطهری روی زمین بماند. مرحوم مطهری حتی چون دیدند مطالبی که در کتب اعتقادی ما وجود دارد به روز نیست، یک دوره اصول عقاید از نو نوشتند[۱].

یکی از چیزهایی که خیلی مهم است بحث خانواده است. هم آقایان ما، هم خانم های ما باید همسر داری و شوهر داری یاد بگیرند. خیلی عُرضه می خواهد تربیت فرزند. تربیت کردن بسیار دشوار است. همسرداری، شوهر داری، مادری کردن، هجرت کردن، … همه اینها خیلی مهم است.

لزوم نقش آفرینی اجتماعی زنان

بعضی وقت ها چیزهایی مطرح می شود که درست نیست؛ می گویند صدیقه اطهر –سلام الله علیها- فرموده است زن خوب آن زنی است که هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی هم او را نبیند.

میشود از شما بپرسم آیا صدیقه طاهره هجرت کردند یا نه؟ هجرت کرد دیگر. جریان مباهله در متن دین آمده است. درباره آیه مباهله، تمام فرق مسلمانان نقل کرده اند که پیامبر با مسیحیان گفتگو میکردند، بحث با گفتگو جلو نرفت. تصمیم گرفتند که نزدیکان خود را بیاورند و از خدا بخواهند به گروهی که بحق نیستد، عذاب نازل شود؛ این اجمال جریان مباهله است.

قُل تَعالَوا نَدعُ اَبناءَنا وَ اَبناءَکُم و نِسائَنا وَ نِسائَکُم و اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل

“اَبنائَنا”، همه دیدند که حسنین –سلام الله علیهما- بودند. “اَنفُسَنا”، امیرمومنان –علیه السلام- بودند. “نِسائَنا” که بود؟ مسلمانانی که در مدینه بودند، آیا ندیدند که صدیقه اطهر در جمع همراه پیامبر بودند؟ خب ایشان که با پیامبر بودند. من یک جا دیدم که گفتند حضرت زهرا که برای مباهله می خواستند همراه پیامبر بروند، یک عده با ایشان حرکت کردند به طوری که ایشان دیده نمی شدند. نخیر! این جور نبوده است. تازه ایشان وقتی رفتند در مسجد مدینه که خواستند صحبت کنند، خودشان را معرفی کردند. و وقتی در خانه اش آمدند که آن قضایا را درست کنند، آیا طوری بود که ایشان کسی را نبیند و کسی هم ایشان را نبیند؟!

ما بعضی وقت ها یک سری حرف هایی می زنیم که هیچ دفاع منطقی از آنها نمی توانیم بکنیم. بعد فکر هم می کنیم که داریم خوب حرف می زنیم! چرا این حرف ها را میزنیم که بعدش بگوییم بهترین زن کسی است که هیچ آدمی زادی را نبیند و هیچ کس هم او را نبیند؟!

خواجه پندارد که طاعت میکند   //     بی خبر کز معصیت جان می کَند

اول انقلاب یک سری از همین متخصصین! می گفتند یک قانونی تصویب کنید که خانم ها از خانه بیرون نیایند! امام فرمودند این حرف پَرت چیست که شما دارید می زنید؟! نیمی از جامعه ما خانم هایند.

در قرآن کریم سوره مبارکه احزاب، ده وصف را که می خواهد ذکر کند، شانه به شانه آقایان، خانم ها را هم می گوید:

اِنَّ المُسلِمینَ و المُسلِماتِ وَ المُومِنینَ و المُومِناتِ و القانِتینَ و القانِتات…

خب زمانی که داشتند به مدینه هجرت می کردند، ایشان که هنوز همسر امیرمومنان نشده بودند. سرتیم آنها حضرت علی بود. ایشان با حضرت زهرا نامحرم بودند آن زمان. صدیقه اطهر در جنگ ها شرکت می کردند برای مداوا یا نه؟ در جریان شعب ابیطالب مردم صدیقه اطهر را دیدند یا نه؟ صدیقه اطهر مردم را می دید یا نه؟ می خواهم بگویم این حرف چه حرف بی اساسی است.

شمّه ای از بعد عبادی صدیقه طاهره

لَها سَبعَهُ اَبوابٍ لِکُل بابٍ منهم جُزءٌ مقسومٌ

وقتی این آیه نازل شد، همه دیدند بغضی برحضرت پیامبر حاکم شد که ایشان را بشدت ناراحت کرد. خواستند حضرت را از این حالت درآورند. جناب سلمان گفت این کار به دست فاطمه حل میشود. سلمان به حضرت زهرا گفت که چنین حالتی به پیامبر عارض شده است. حضرت زهرا آماده شدند که با سلمان حرکت کنند. رفتند نزد پیامبر. اولین ملاقاتی است که رسول خدا از دیدار دخترشان، اظهار شعف نکردند. ایشان خواستند پیامبر را به حرف بیاورند. خطاب به پیامبر گفتند: آقا وقتی خواستیم حرکت کنیم، سلمان گفت که دختر رئیس حکومت اسلامی چرا باید چنین پارچه ی کهنه ای را روی دوشش بیندازد؟ این قضیه نیز رسول خدا را به حرف نیاورد. صدیقه اطهر فهمید که قضیه خیلی تلخ است. سپس پیامبر همان آیات را برای صدیقه اطهر خواندند؛ لَها سَبعَهُ اَبوابٍ …

تاریخ می گوید هردو بزرگوار به سجده افتادند و گریه کردند.

صدیقه اطهر در میدان ها سیاسی و نظامی و انقلابی حضور داشتند.

الگوی زنی که اسلام می خواهد بسازد این است. دارای ابعاد متعدد و متکثر است. ما قادر نیستیم که مقامات فاطمه اطهر را درک کنیم.

نوح باید تا شناسد نوح را…

عبادت، تربیت، سیاست؛ سه شاخصه زن فاطمی

صدیقه اطهر سه کار را باهم جمع کرد: (توجه دارید که اگر یک نفر بتواند کاری را در دنیا انجام دهد، یعنی آن کار انجام شدنی است)

یک اینکه فاطمه وظایفش در برابر خدای سبحان را انجام داد

دو به بهانه این که می خواستند با خدا ارتباط داشته باشند، خانواده شان را رها نکردند. صدیقه اطهر عابده هست، ولی غافله نیست. کسانی که عابد باشند ولی از اطرافشان غافل باشند، ناقص اند. درباره صفات خدا داریم که:

یا مَن لا یَشغَلُهُ سَمعٌ عَن سَمعٍ

فرمودند:

لَیس مِنّا مَن تَرَک الدُّنیا لِلآخِرَه وَ لیسَ مِنّا مَن تَرَک الآخِرَهَ لِلدُّنیا؛ یعنی هرکسی به بهانه دنیا، آخرتش را جدی نگیرد یا هرکس به بهانه آخرت، دنیا را شُل بگیرد، از ما اهل بیت نیست.

سه اینکه صدیقه اطهر از جامعه اش غافل نبود.

حضرت آقا –حفظه الله- فرمودند که صدیقه اطهر بین سه وظیفه جمع کرد؛ وظیفه ارتباط با خدا، وظیفه حفظ کانون خانواده، وظایف اجتماعی در عالیترین سطح. این سه تا وظیفه قابل جمع کردن هست. این سه وظیفه را، هم مرد هم زن باید باهم جمع کنند.

والسلام علیکم و رحمه الله

[۱] مجموعه چند جلدیِ “مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی”

همچنین ببینید

شرح مناجات شعبانیه- شیخ سلمان حاجی مرادخانی

شرح مناجات شعبانیه| سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ سلمان حاجی مرادخانی در محفل مناجاتی هیئت لبیک مشهد

سومین سالی است که سنّت حسنه‌ی محفل هفتگی مناجات شعبانیه، هم‌زمان با ایام شعبان‌المعظم در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *