سرخط خبرها
خانه / جلسات هفتگی / کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی
کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی
کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی

کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی

کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی
کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران | استاد عرب اسدی

در مکتب امام خمینی، تعیّن پیدا کردن اسلام با قدرت است. اسلامی که نتواند شکم مردم را سیر کند، اسلام کامل نیست. اسلامی که کارآمد نباشد، اسلامی که عرضه نداشته باشد خمس را در جامعه تقسیم کند، اسلامی که محصول گندم یک استانش می تواند کل کشور را سیر بکند ولی بازهم گرسنه ای در جامعه باشد، آن اسلام اسلامی نبود که امام فهمیده بود.

امام مفهوم حکومت را مطرح میکند؛ مفهومی که از درونش قدرت در می آید. امام اسلام توسری خور را قبول ندارد.

• موضوع: کار آمدی؛ مهم ترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران

• سخنرانی: استاد حسین عرب اسدی

• جلسه دوم

• مکان: حسینیه هنر

• زمان: رمضان المبارک ۱۳۹۴ شمسی

• پی دی اف: A4 جلسه دوم

•صوت: دانلود جلسه دوم


در ماه رمضان امسال(۱۳۹۴ شمسی) جمعی از اعضای تشکل مردمی فتیه از حضور مغتنم استاد بزرگوار حسین عرب اسدی(دانش آموخته دانشگاه امام صادق-علیه السلام- و دانش جوی دکتری رشته ی مدیریت منابع انسانی) استفاده کرده و از ایشان درخواست یک دوره ی آموزشی فشرده حول محور اندیشه و شخصیت امام خمینی کردند.
استاد متواضعانه قبول فرمودند و این چنین بود که کلاس ها شروع شد.
از آنجایی که اقامت استاد در مشهد محدود بود، لذا نتوانستیم بیش از سه جلسه از محضر مبارکشان بهره مند بشویم جلسات عمدتا بصورت پرسش و پاسخ بود هرچند در نگارش متن آنها، بخاطر رعایت اختصار و شیوایی متن، از اوردن سوال ها خودداری نمودیم.

******

در ادامه متن کامل جلسه دوم با موضوع «کارآمدی؛ مهمترین چالش فعلی جمهوری اسلامی ایران» را به گزارش تشکل مردمی فتیه می خوانید:

انتظار بشر از دین:

انسان ها چه انتظاری از دین دارند؟

بحث “انتظار بشر از دین” یک بحث جدی از مسائل علم کلام جدید است. انسان ها از دین انتظار دارند که فقط آخرت آنها را بسازد، یا انتظار دارند دین هم این دنیا و هم آن دنیاشان را بسازد و برنامه داشته باشد؟

اگر قرار باشد دین هم این دنیا را، هم آن دنیا را بسازد، لازمه اش این است که درباره همه چیز نظر بدهد. این که دین در همه چیز سَرَک بکشد لازمه اش این است که برای همه چیز نسخه داشته باشد. بُکُن نکن داشته باشد.

حال باید مسائلی را بررسی کنیم؛

  • آیا چنین انتظاری از دین درست است؟ (این که دین باید نسبت به هر چیزی نسخه ای داشته باشد)
  • آیا اساسا دینی آمده است تا حالا که چنین ادعایی کرده باشد؟
  • مکانیزم پاسخگویی به این نیازها چیست؟

انتظار تمدن غرب از دین:

تمدن غرب خیالش را راحت کرده است و گفته است که دین قرار نیست در همه جا ورود داشته باشد. میگوید عقل باید جای دین را بگیرد و جواب نیازهای بشر را بدهد.

اگر به واقعیت نگاه کنیم میبینیم که همین عقل منفکّ از خدا توانسته است یک تمدن بسازد. توانسته تمدن غرب را بسازد؛ یعنی غربی ها در ادعاشان موفق بودند عملا.

هندسه عالم مبتنی بر این نوع نگاه بنا شده است؛ عقل در جایگاه دین قرار گرفته است. و آنچه بشر خواسته است، جواب داده است؛ عقل بشر جوابگوی اکثر نیازهای وی بوده است ؛ از نیازهای شهوانی تا نیازهای ضروری… . حضرت آقا -حفظه الله- تعبیری دارند با این مضمون: غرب به صورت آزمون و خطایی پیش می رود و هیچ وقت از پا نمی نشیند. عقل یاد گرفته است خودبنیاد باشد، قائم بالذات باشد.

کارآمدی دین در اندیشه ی امام خمینی:

چرا دین نتواند مقابل آن وجود ناقص (عقل بشر) عرض اندام کند؟ امام این چالش را فهم کرده بود؛ امام فهمیده بود که مردم نباید گرسنه باشند. نمی شود گفت ما انقلاب نکرده ایم که سیر شویم! این حرف جای خودش درست است. ولی بالاخره ما باید هم شکم مردم را سیر کنیم هم آنها را تربیت علمی و معرفتی و معنوی بکنیم. این یکی نمی شود جای آن یکی را بگیرد.

این چالشِ جدی کارآمدی برای رفع نیاز های بشر، چالش جدی دین است. هرچه دین مدّعی تر، این چالش جدّی تر. اگر دینی بگوید من فقط برای کلیسا هستم، اصلا گرفتار این سنخ چالش ها نمیشود.

انتظار قوم بنی اسرائیل از حضرت موسی علیه السلام- ؛

انتظار قوم بنی اسرائیل از موسی –علی نبینا و آله و علیه السلام- این بود که “اِجعَل لَنا اِلهاً کَما لَهُم آلِه”. آن طرف آب که رسیدند –اشاره به داستان عبور بنی اسرائیل –علی نبینا و آله و علیه السلام- از دریا- گفتند که مثل خدای اینها برای ما خدایی قرار بده. این انتظار وجود دارد بالاخره. اگر موسی نتواند جواب اینها را بدهد، طبیعی است که گوساله پرست می شوند. موسی ده روز بالای سر قومش نبود گوساله پرست شدند.

موضوع رفع نیازهای انسان ها مسئله جدی امروز عالم است.

اندیشه ی امام فقط مصرف داخلی ندارد. یک افق فراملی و جهانی دارد، یک افق انسانی هم دارد. این که مردم نباید گرسنه باشند و … . این ها نیازهای بشرند و ارتباط مستقیم دارند با سعادت آن دنیایی شان. نمی شود در این دنیا دزدی بکنند و در آن دنیا بهشت بروند.

غرب، رفع گرسنگی و رفاه را بدون حضور دین حل کرده است. اتفاقی که کشورهای اسلامی را تهدید میکرده و میکند.

ام القراء جهان اسلام باید کارآمد باشد:

الان دارند عربستان را تبدیل میکنند به قطب کشاورزی، سنگ فرش های مسجد الحرام را از سوئیس می آورند. تمام دنیا دست به دست هم داده که ام القرای جهان اسلام را طوری بسازد که مسلمین بگویند بدون دین هم میشود راحتی و آسایش داشت.

غربی ها هم آمده اند جایی را انتخاب کرده اند که همه مسلمین سالی یک بار آنجا میروند. سال های پیش حاجی هایی که از مکه می آمدند با خودشان موز می آوردند! آن موقع ها ایران این قدر رفاه نبود. البته الان چون سطح رفاه ایران ارتقاء یافته اوضاع بهتر شده است.

آنها میگویند ما ام القرای مسلمین را طوری آباد میکنیم که همه بَه بَه و چَه چَه کنند. آن وقت می گویند این عربستان را، منِ غیر دین درست کرده ام. برج ساعت را چه کسی ساخته است؟ غربی ها. آن وقت پادشاه عربستان سمبل اسلام میشود.

امام خمینی، ام القراء جهان اسلام را عوض کرد:

حالا در این فضا اندیشه امام آمده است وسط میدان. امام تمام آن طراحی ها را بهم ریخته است. امام ام القراء را عوض کرده است. یک زمانی اگر آمریکایی ها با عربستان می بستند انگار با همه جهان اسلام بسته بودند. اما بعد از انقلاب، ما نقشه ی بازی آنها را به هم زدیم. عربستان دیگر آن کارکرد قبلی را ندارد.

 خمینی این را فهم را کرده بود و ام القراء جهان اسلام را عوض کرد. این بزرگترین اتفاقی بوده است که می توانسته بیفتد. در بد بینانه ترین شرایط میگوییم که الان جهان اسلام دوقطبی شده است؛ (ایران و عربستان)؛ دیگه خیلی سطح خودمان را بیاوریم پایین این طور می گوییم. ولی واقعا این طور نیست (الان مناسبات جهان اسلام بیشتر از اینکه دست عربستان باشد دست ایران است) یک زمانی همه کشورهای اسلامی گوش به فرمان عربستان بودند. یک سنت بود که پادشاهان کشورهای اسلامی اول باید می رفتند مقابل شاه عربستان کرنش می کردند و بعد بر میگشتند حکومتشان را شروع می کردند. ولی الان چه؟

حیدر العبادی (نخست وزیر فعلی عراق) را گفتند اول بیا ایران، بعد برو نخست وزیری را تحویل بگیر. (حتی نوری المالکی هم این کار را نکرد، خیلی اتفاق بزرگی بود.)

امام چنین ثمره ای را با خودش آورد؛ ام القرا را جابجا کرد.

برای جابجایی ام القراء باید به آن چالش اولی بپردازیم؛ کارآمدی.

“حکومت”؛ لازمه ی کارآمدی:

برای کارآمدی قدرت لازم است. تعیّن قدرت، حکومت است. امام یک حکومت کاملا دین بنیاد تشکیل داد، آن هم دینی که می گوید حداکثری ام؛ از انرژی هسته ای گرفته تا قوت غالب مردم تا پوشاک تا… . امام این اتفاق را رقم زد.

تحلیل مذاکرات هسته ای در چارچوب “کارآمدی”:

انرژی هسته ای چه دارد برای ما؟ انرژی هسته ای در جهان نماد کارآمدی است. برای همین، ما برنده شدیم ولو اینکه الان تعطیلش کنیم (این مباحث استاد، در بحبوحه ی مذاکرات هسته ای ایران با ۵+۱ بود و استاد ناظر به شرایط آن زمان صحبت می کنند)؛ جبهه استکبار این را نمیتواند هضم کند. انرژی هسته ای نشان داد که ما میتوانیم در آن چیزی که غرب سال ها و دهه ها از تو جلوتر بود حل مسئله کنیم. آن ها میدانند بمب اتمی در کار نیست.

اصلا از خودتان سوال نکردید چرا عربستان در ماجرای هسته ای ایران دخالت میکند؟ چون اگر کارآمدی ایران ثابت شود دیگر عربستان ام القراء بودنش را از دست میدهد. جنگ یمن هم به همین دلیل است؛ برای بازسازی هویت عربستان است.

انرژی هسته ای اولویت یک ما نیست. ولی چرا مهم است؟ چون نماد کارآمدی است. آن ها، چون میدانند نماد کارآمدی است می خواهند ما نداشته باشیم. به نظر من همین که غربی ها و آمریکایی ها این بحث را بین المللی کردند، باخته اند! به همه دنیا اعلام کردند که ایران می تواند انرژی هسته ای داشته باشد.

من میگویم با تعطیلی فردو، بجای این که یاس در جامعه تزریق شود باید انرژی بیشتر در حزب الله ایجاد شود. البته من نمی گویم که فردو تعطیل شود! میگویم که دیدمان را عوض کنیم.

مبغوض ترین آدم در اندیشه ی آل سعود، خمینی است!

پاسبانی از این ام القراء بودن، مرهون حفظ انقلاب نیست بلکه مرهون حفظ جمهوری اسلامی است. این نکته دقیقی ای است. اندیشه امام روی بستر کارآمدی بار میشود.  

نمادهای کارآمدی جمهوری اسلامی:

لذا می بینیم که آقا روی عرصه های نظامی و دستاوردهای نظامی امنیتی جمهوری اسلامی خیلی مانور می دهند. چرا؟ چون در این زمینه ها، کارآمدی خودمان را اثبات کرده ایم.

امام فرمودند که ما در جنگ انقلابمان را صادر کردیم. تاحالا روی این بیان امام فکر کردید؟ چطور ما در جنگ انقلابمان را صادر کردیم؟ این جملات در پارادایم کارآمدی بهتر فهم میشود. جنگ نماد کارآمدی جمهوری اسلامی بود.

اگر بخواهیم انقلاب صادر شود، باید ایران را کارآمد کنیم. چون دیگران امام را که زیاد نمی شناسند. به ایران نگاه میکنند.

تغییر ام القراء و تاثیر بر جهان:

حال اگر ام القراء جهان اسلام عوض شود و هندسه ی جهان اسلام و منطقه عوض شود، آیا تاثیری در تغییر هندسه ی جهان دارد یا نه؟

ورود امریکا در ماجرای سوریه نشان داد که غربی ها و آمریکایی ها هم حساس شدند. این ورود این ها – چه جنگ نیابتی چه مستقیم – نشان میدهد که اگر نظم منطقه به هم بخورد، نظم عالم تکان می خورد. و این همان هدف گذاری یی است که امام مد نظر داشتند. هجم سرمایه گذاری ایالات متحده در عراق به چه سرانجامی انجامید؟ عراق شد مال ما! زحمت هاش افتاد روی دوش امریکایی ها، بهره اش شد مال ما!

اندیشه ی امام کجای این نظم نوین است؟ شکل دهنده ی این نظم است. اندیشه ی امام خواندن یعنی حواست به این نظم نوین باشد. باید نظام های کارآمد ساخت برای پیاده کردن این اندیشه. بزرگترین تهدید انقلاب اسلامی ناکارآمد شدن جمهوری اسلامی است.

افرادی را دیده ام که با اینکه اندیشه ی امام خوانده اند، منتقد جدی جمهوری اسلامی شده اند!؛ که آقا این چه وضعی است و … .

در اندیشه امام، چالش کارآمدی دین، مسئله اصلی است. امام اثبات کرد که دین می تواند مسائل جامعه اسلامی را حل کند.  برای اثبات این توانایی، کافی است که فقط یک نمونه را بتواند اثبات کند. و جمهوری اسلامی توانسته از این نمونه ها اثبات کند؛ موضوع امنیت، علم، دستاورد ها نظامی، دستاوردهای هسته ای و … . این نمادهای کارآمدی جمهوری اسلامی، غرب را به هم ریخته است.

والسلام علیکم و رحمه الله

همچنین ببینید

استاد محمدی-فتیه

آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی| ارائه‌ی بحث حجت‌الاسلام استاد محمدی در جلسه هفتگی فتیه

حجت‌الاسلام استاد محمدی، از دانش آموختگان مشهدی حوزه‌ی علمیه قم و از زمره‌ی شاگردان فیلسوف …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *