سرخط خبرها
خانه / جلسات هفتگی / شرح وصیت نامه‌ی اخلاقی عرفانی پیامبراکرم(ص) به جناب ابوذر | حجت الاسلام استاد واضحی

شرح وصیت نامه‌ی اخلاقی عرفانی پیامبراکرم(ص) به جناب ابوذر | حجت الاسلام استاد واضحی

لوگو واضحی

• موضوع: شرح وصیت نامه‌ی اخلاقی عرفانی پیامبراکرم(ص) به جناب ابوذر

• استاد معظّم: حجت الاسلام استاد واضحی

• جلسات : دوم تا هشتم

• مکان : دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

• زمان: ۱۵ اسفند ۹۳  تا  ۹ فروردین ۹۴


جلسه دوم (بهمن ۹۳)

امثال ابی ذر و سلمان و مقداد حواریون پیامبر بودند. سلمان هم باب الله است همان طور که حضرات معصومین-صلوات الله علیهم- باب الله اند. شما آن سنخ کمالاتی را که منسوب به امام معصوم میکنید، میتوانید منسوب به امثال جناب سلمان هم بکنید. امثال جناب سلمان و جناب ابی ذر انسان های کامل هستند.

رسول خدا در این حدیث به نفس مطهری دستورات اخلاقی و سلوکی میدهند.

لذا این حرف هایی که پیامبر به ابوذر میگویند حرف های سطح بالایی است. اینها حرف هایی نیست که مثلا امام صادق-علیه السلام- به ابوحنیفه بگویند. ابوذر گمشده دارد و پیامبر هم به همچنین کسی دارند دستورات اخلاقی میدهند. پس سطح این حدیث خیلی بالاست.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


جلسه سوم (۲۴ بهمن ۹۳)

این که میگوییم خدا را باید دید منظورمان چشمِ سر، نیست. این چشم سر ، مادی است.

منظور ما از ملکوت آن چیزی است که آدم نابینا هم میتواند ببیند.

طوری زیارت کن که امام رضا را ببینی، نه با چشم سر. چشم سر را وِل کن. زیارت یک سیر ملکوتی است، یک معراج است. پیامبر میگوید: ابی ذر میروی حرم ، به باطن زیارت توجه کن. دور خانه خدا میگردی طوری بگرد که خدا را ببینی. اگر دور خانه خدا چرخیدی و تنها حواست به شانه هایت بود مثل همین است که نماز بخوانی و تنها حواست به درست اَدا کردن مخرج حروف باشد.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود 


جلسه چهارم (۱۵ اسفند ۹۳)

اولم ینظروا فی ملکوت السماوات و الارض و ما خلق الله من شیء

جلسه گذشته گفتیم که هدف از خلقت، بندگی کردن است. حال می گوییم : سقف بندگی، دیدن خداست . کف بندگی توجه به اینکه خدا ما را می بیند.

اگر از این کف پایین تر بیایید، عبادت بمعنای حقیقی نیست ؛ به معنای مجازی است. یعنی اگر کسی دارد نماز میخواند و متوجه نیست کجا ایستاده ، اصلا عابد نیست. چون ماده و اساس و جوهر عبودیت یعنی توجه.کسی که توجهی ندارد عبادت ندارد. توجه حداقلی رویت خدا نیست، اما اینکه او دارد مرا می بیند، هست.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


جلسه پنجم (۲۲ خرداد ۹۴)

یا أبا ذر! نعمتان مغبون فیهما کثیر من الناس الصحه و الفراغ

مردم در این دو نعمت و دو فرصت ضرر میکنند.

این دو نعمت در پیشرفت جامعه اسلامی هم خیلی مهم است و ردّ پای استعمار را در هر دوی اینها می بینیم. فراغت یعنی بتوانی خودت را جمع کنی، تشتّت نداشته باشی، اجتماع خواطر داشته باشی. با تشتت نه میشود تحصیل کرد، نه میشود کاسبی کرد، نه میشود زندگی کرد.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


جلسه ششم (۱۹ تیر ۹۴)

حقیقت این است که شب قدر از معارف مجهول اسلامی است. شب قدر مهم ترین شب زندگی مومن است . معارف شب قدر حیرت آور است.

قرآن میگوید : شهرُ رمضانَ الذی اُنزِل فیه القرآن ؛ در قران اسم هیچ ماهی جز ماه رمضان نیامده است. چرا ؟ چرا رمضان شان بالایی دارد ؟ رمضان رمضان است چون بهار قرآن است. چون ماه نزول قرآن است.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


جلسه هفتم (۲۸ تیر ۹۴)

(این سخنرانی چند روز بعد از توافقنامه ی موسوم به برجام بود لذا استاد -با توجه به شرایط زمانی- درباره نگاه توحیدگرایانه به عالم سیاست نطق فرمودند)

در عالم سیاست باید بدانیم که خدای علیّ اعلی همه کاره است. نگاه ما به مردم باید نگاه به اسباب باشد. آنهایی که فعالیت سیاسی – اجتماعی میکنند باید ته دلشان دست خدا باشد.

اشتباه نشود منظور ما. ما هم میگوییم اسباب هست و اصلا هر کسی بگوید عالم ، عالم اسباب و مسببات نیست مسلمان نیست. من میخواهیم جایگاه اسباب را بگویم. قرآن از ما میخواهد که همه اسباب را با جعل خدا بدانیم ، حتی امام رضا –علیه السلام- را.

این را فراموش نکنیم . اگر با این دید نگاه کنیم اگر در انتخابات بازنده باشیم غضه نمی خوریم و اگر برنده شویم زیاد خوشحال نمی شویم.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود


جلسه هشتم (۹ فروردین ۹۴)

هدف زندگی را در یک کلمه، کمال می گویند. لفظ دینی اش لقاء خداست و لفظ امروزی اش؛ رسیدن به نامحدود یا همان رهایی از قیود. این میشود هدف و مقصود.

اولین سرمایه و فرصتی که پیامبر می فرمایند، جوانی است. بعضی کارها فقط در جوانی میشود انجام داد. بعضی فرصت ها فقط در جوانی به دست می آید.

جوانی دوران بی تعلّقی است. انسان هرچه پیرتر بشود، ریشه های تعلّق به دنیا در او قوی تر میشود.

دوران جوانی، دوران جسارت و دوران بی تعلقی است. دوران گذشت و عبور است. انسان راحت تر می تواند دل بکند.

• پی دی اف: A4

• صوت: دانلود

همچنین ببینید

استاد محمدی-فتیه

آسیب‌شناسی فعالیت‌های فرهنگی| ارائه‌ی بحث حجت‌الاسلام استاد محمدی در جلسه هفتگی فتیه

حجت‌الاسلام استاد محمدی، از دانش آموختگان مشهدی حوزه‌ی علمیه قم و از زمره‌ی شاگردان فیلسوف …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *